Akhlak dalam Sunnah

Advertisemen

Akhlak Rasul

Misi Kenabian, Nabi diutus untuk menyempurnakan akhlak. Al-Qur’an diturunkan untuk menyucikan jiwa. Seorang lelaki menemui Rasulullah, dihadapannya ia bertanya:” Ya Rasulullah, apakah agama itu?" Rasulullah Bersabda :" akhlak yang baik ”, Kemudian ia mendatangi Nabi dari sebelah kananmya dan bertanya : Ya Rasulullah apakah agama itu ?” Ia bersabda : ” Akhlak yang baik ” Kemudian ia mendatangi Nabi dari sebelah kiri : Apakah agama itu ?” Ia bersabda : ” Akhlak yang baik ” Kemudian ia mendatangi dari belakang dan bertanya :”apakah agama itu ?” Rasulullah menoleh kepadanya dan bersabda:” belum jugakah kamu engkau mengerti ? ( Agama itu akhlak yang baik sebagai misal, janganlah kamu marah).

Dari Ali , ia berkata : tujuh orang tawanan dihadapkan kepada Nabi dan beliau memerintahkan kepada Ali untuk memengal kepala mereka. Turunlah Malaikat Jibril berkata : Hai Muhammad , penggallah yang enam, tetapi janganlah kamu penggal yang ini . Nabi bertanya : Wahai Jibril, mengapa ? Jibril menjawab : ia orang yang berakhlak baik, demawan, senang membagi makanan, Rasulullah bertanya :” Apakah ini datang darimu atau dari Tuhanmu? Jibril berkata : Tuhanku memerintahkan aku untuk itu ( Kanz Al ’Ummah 8401)

Akhlak sebagi ukuran keimanan

Dari Jabir Rasulullah bersabda orang yang paling aku cintai dan orang yang dekat dengan ku kedudukannya di surga adalah orang yang baik akhlaknya . Orang yang paling ku benci adalah orang-orang yang pongah, sombong dan takabur (Kanzu Al Ummah 8402)

Dari Ibnu Umar : Rasulullah berkata kepada Abdullah bin Mas’ud : Wahai Ibn Ummi Abd, tahukah kamu engkau mukmin? ia menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih tahu Rasulullah bersabda: Mukmin yang paling sempurna imanya adalah yang paling baik akhlaknya, yang lemah lembut dan tidak pernah menyakiti orang. Seorang tidak pernah mencapai hakikat iman sebelum ia mencintai orang lain seperti ia mencintai dirinya dan sebelum tetangganya aman dari gangguanya ( Kanz al Ummah 8403).

Rasulullah bersabda, ”Demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman. " Sahabat bertanya ,” siapakah ?’ Rasulullah menjawab, ”Yang tetangganya tidak aman dari keburukanya ” (HR Bukhori)

Akhlak yang baik meningkatkan derajat

Mana yang lebih baik antara orang yang rajin beribadah akan tetapi jelek akhlaknya ataukah orang yang kurang rajin beribadah akan tetapi baik akhlaknya .

Dari Anas : Nabi bersabda : Sesungguhnya seorang hamba mencapai derjat yang tinggi di hari akherat dan kedudukanya yang mulia karena Akhlak yang baik walaupun ia lemah dalam ibadah (HR Tabrani, Al Tarhib 3: 404).

Di Madinah Sa’ad bin Mu’adz terkenal sebagai sahabat yang rajin beribadah., ia sering menghabiskan waktunya untuk i'tikaf di Masjid. Usai menbumikan Sa’ad, Rasulullah berkata,” Tuhan menyempitkan kuburannya ” Rasulullah ditanya mengapa begitu, Rasulullah menjawab : ketika hidup ia memperlakukan keluarganya dengan buruk ( Bihar Al Anwar 6;220)

Akhlak yang buruk menghapus amal

Apa yang yang terjadi jika seorang yang rajin melakukan shalat dengan kesetian fikihnya ,akan tetapi perangainya buruk ? shalatnya apakah diterima ?. kecelekaan dan Neraka Wayl akan disiapkan untuk orang yang melakukan shalat dengan riya da tidak mau menberikan pertolongan (QS Al Ma’un)

”Akhlak yang buruk merusaka amal sama seperti cuka merusak madu” ( Bihar AlAnwar 73:297) ”Kedengkian memakan kebaikan seperti api melalap kayu bakar ” (HR Ibnu Majah).

Advertisemen

Related Posts

Baca Tulisan Lainnya ini